|
Nasze forum rodzinne Jedno ci mówię z całą pewnością: życie może być krótkie albo długie, lecz ważne jest, w jaki sposób je przeżywamy.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madzialenka0208
Administrator
Dołączył: 07 Mar 2007
Posty: 942
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wałbrzych
|
Wysłany: Pon 14:33, 12 Mar 2007 Temat postu: Sprawdź, czy umiesz chwalić swoje dziecko? |
|
|
Myślisz, że to takie proste? Jeżeli tak, weź kartkę papieru i coś do pisania. W ciągu minuty wymyśl i zapisz trzy pochwały twojego dziecka, które narysowało obrazek.
Zrobione? To teraz przyjrzyj się swoim zapiskom. Czy są tam zdania przypominające te:
„Bardzo ładny rysunek”,
„Jaki śliczny obrazek.”,
„Dobrze kolorujesz”,
Jeżeli tak, to są to niestety źle skonstruowane pochwały. Dobrze, możesz spytać, „ale co z tego?” Skutek źle skonstruowanych pochwał jest mizerny, prawie zerowy, czyli taki jakby w ogóle ich nie było. Nie zachęca dziecko do dalszej pracy, czynności, nie nagradza, a wręcz przeciwnie - może zniechęcić. Dlatego, aby chwalić skutecznie, najlepiej zapoznaj się i zastosuj do kilku zasad:
NAJWAŻNIEJSZE PRAWO CHWALENIA
Jeśli chcesz mieć dobre, grzeczne dziecko, to chwal je wiele razy w ciągu dnia, nawet za najdrobniejszą rzecz. Jeżeli nie masz, za co, to wymyśl powód (na przykład za zamknięcie okna, podanie czegoś).
POCHWAŁA OPISOWA
To opis tego, co widzisz i nazwa cechy, czyli:
„klocki i kolejka w pudełku- to się nazywa porządek”,
„ręcznik na wieszaku- pamiętasz o umowie”.
POCHWAŁA NIE WPROST
To pośrednie chwalenie dziecka, do kogoś innego, ma wspaniałe efekty, gdyż nie jest dość powszechnie stosowana, na przykład:
„popatrz, jaki Sławuś ma porządek na biurku - to się nazywa przestrzeganie zasad!”
Pochwała powinna mieć swój cel- cechę, którą chcemy wzmocnić, sprawić by pojawiała się częściej w przyszłości. Pochwała ma bardzo dużą moc oddziaływania na dziecko, dobrze skonstruowana to taka, która jest:
- pozytywna ( nie zawiera partykuły „nie”),
- prawdziwa, (czyli chwalący- my wierzymy w nią),
- przekonywana (chwalone dziecko w nią wierzy),
- polukrowana (pochwała to pochwała, nie może zawierać w sobie krytyki),
- pokazująca (ukazuje, co się nam dokładnie podoba),
- poważna (bez ironicznych żartów i dowcipów).
Teraz znasz już zasady dobrze skonstruowanej pochwały. Z tymi wiadomościami weź drugą kartkę i ponownie spróbuj wymyślić trzy dobre pochwały. Jeżeli są one zbliżone do tych poniżej - gratuluję! Umiesz dobrze chwalić dziecko;)
Prawidłowo skonstruowane pochwały:
„Wspaniale kolorujesz, bo nie wychodzisz za linię”
„Świetny jest ten czerwony dach”
„Wiedziałam, ze potrafisz to zrobić!”
„Twój rysunek robi wrażenie”
„Jesteś niezastąpiony w kolorowaniu obrazków”
„Mogę na ciebie liczyć podczas kolorowania, super”
„Jesteś wspaniały, brawo!”
„Popatrzcie jak świetnie Romek pokolorował domek!”
Opracowano na podstawie własnych notatek oraz na bazie materiałów z Seminarium poświęconemu ADHD- nadpobudliwość psychoruchowa dzieci wieku przedszkolnego i wczesnoszkolnego.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Theme ACID v. 2.0.20 par HEDONISM
|